torsdag 4 juni 2009

Vems Ord Är Det vi Ska följa?


I Guds Den Bärmhertiges namn!
Mina Bröder och Systrar! Ni måste fråga er själva :
Vems ord går frammför Profetens (saw) ord?

Behövde Profeten (saw) argument? Eller Imamer (kunniga Människor)?

Har våran Profet (saw) någon gång sagt:
"Om du bor i ett annat land, följ deras tradition?

Det är klart att du får respektera det, så länge DET INTE GÅR I MOT ISLAM!


Vad säger vi att Profeten (saw)har sagt:
"Den som liknar en grupp är EN AV DEM."


Vad säger vi om den här Hadithen där Profeten (saw) har sagt:
"Kvinnor som klär sig som män och män som klär sig som kvinnor är förbannade!"

Men vi går ändå och tar exemplar ifrån olika städer (Pakistan, Arabien..)

Det har inte Profeten (saw) rekomenderat oss.

Där imot har han sagt:
"Följ mig och mina vänner".

Ändå går vi och tar exemplar från olika MÄNNISKOR.

Allah (swa) säger i Koranen:
"Om ni INTE kommer ÖVERENS, så ta fram argument".

Och argumenten är Koranen och Profetens (saw) hadith.
Och våran första generation som Profeten (saw) rekomenderade.

Sedan ska vi lyssna på våra Imamer (kunniga människor), men den som utav dem har STARKAST ARGUMENT från Koran eller hadith, så är det det vi ska följa.

Om vi vill att Allah (swa) ska bli nöjd med oss, inshallah.
Ni ska inte söka kunskap där det passar oss. Men vi ska inshallah söka kunskap, där Allah (swa) blir nöjd med oss.

Om vi bor i ett oIslamskt land, då är det obligatorifskt för oss att kalla dem som bor där i Islam.


Men om vi säger så här:
Vi bor i ett oIslamskt land, betyder det då att dem har kallat oss till deras traditoner och tro?

Astagvurlillah!

Må Vi söka skydd hos Allah (swa) från det!
AMIN!

Men Profeten sa:
"Du får INTE likna en icke troende".

Det här mina Bröder och Systrar ÄR Profetens (saw) ORD!
Så JAG tar INTE RISKEN att likna dem otroende.
Och hadithen som jag skrev att kvinnan inte får likna mannen..
Vem liknar vi då om vi bär byxor??

Men det ÄR upp till var och en.

Må Allah söka oss kunskap som Han är nöjd med.
Amin.

För Islam är inte att ta halva och lämna kvar halva, ovasätt vart vi bor.

Inshallah ska lägga in några ajet från Koranen.

Koran
(12:108)
Säg [Muhammad]: "Detta är min väg: jag uppmanar [er] med klarsyn och insikt att dyrka Gud - jag och de som följer mig. Stor är Gud i Sin härlighet - [fjärran från] de medhjälpare som de sätter vid Hans sida och som jag tar avstånd från!"
Koran
(4:58)
GUD befaller er att till den rättmätige ägaren återlämna det som ni fått er anförtrott och att, när ni dömer mellan människor, döma rättvist. Gott, ja, förträffligt är det som Gud förmanar er till. Gud hör allt, ser allt.

Koran
[4:59]
Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och dem bland er åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts; och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Gud och Sändebudet, om ni tror på Gud och den Yttersta dagen. Detta är bäst och det [gynnar] en riktig och lycklig utgång.


Inshallah att dem som Allah (swa) vill vägleda att Han gör det!
Amin.
Meddie.

2 kommentarer:

Rita/ Aicha sa...

mashallah syster , må allah belöna dej för du tar fram både koranverser och dyligt som bevis att det är så det ska vara .
Visst kan man respektera kulturella saker men vi ska inte följa som vi ska ju följa profeten mohammed( frid vara över honom) och göra det som står i koranen .
må allah belöna dej för ditt arbete du lägger ner och må allah belöna dej med jennah.amin.

Meddie sa...

Amin!

Barak Allah feik. Ja det ÄR viktigt att det kommer fram vad Allah (swa) säger och Hans sändebud (saw). Det går inte att bortförklara det Allah (swa) har gett oss att följa till domedagen.

För även alla IMAMER är bara människor, det får inte glömma!

Vi måste hålla oss till det Allah (swa) har uppenbarat för oss genom Profeten (saw).

Alhamdulillah i denna tid vi lever i idag kan alla nästan läsa.

Och vi måste läsa och studera Islam det är för oss obligatoriskt att söka kunskapen.

Frid vare med dig min Syster.

Meddie.