torsdag 18 juni 2009

Bada offentligt?


Guds Frid vare med er mina läsare!

Jag har funderat mycket på en sak när det gäller för oss muslimer att bada på offentliga badplatser, där det blandas både män och kvinnor.

Jag vet att det finns jätte bra täckande kläder för oss kvinnor att bära på badplatserna, men ändå är det fel att bada där alla gör det (män och kvinnor).

Varför?

För det första får vi kvinnor inte visa oss i byxor eller åtsittande kläder framför männen. Eller visa oss barfota.
Som då dessa burkini som jag har sett gör.

För det andra är det otillåtet att se männen i shorts eller bad byxor, då begår våra ögon synd.

En del kanske tänker så här:
"Men vi kollar inte."

Men man ser mer än man tror även om man försöker att inte se.

Även här i Sverige så finns det ju inte Muslimska stränder, utan här springer även kvinnor i nakenhet i baddräkter och bikinis och astagvurlillah solar topless.

Detta är även synd för oss att se.

Må Allah beskydda våra ögon att se det.
Ameen.

Som i förälsäsningen här under med Anas, så sade han det så bra:

"När vi Muslimer flyttar hit till sådana här länder får vi en chok, vi ser ingen blygsamhet. Vad visste vi var gris var innan. Våra ögon var inte vana att se haram, när en man gick med en annan man hand i hand, eller kvinnorna när det gick med knappt några kläder på sig. Vi veck undan blicken och sa Ethu billhi mini Shaytani radgim, astagvurlillah.
Men med åren så lärde vi oss med detta. Det blev normalt till slut."

Inte nu hans direkta ord men ungefär så i en sammanfattning.

(se föräläsningen själva, mashallah den är så bra. Jag ska se den igen inshallah.)

Så mina dyrbara Syskon i Islam, vi måste tänka på vart vi går och vad vi utsätter oss för.

Vi ska inte gå där vi beblandas med män och kvinnor eller där det finns otilåtna saker som Islam inte tillåter.

Så inshallah skydda er själva ifrån detta, som ni annars gör i orätt mot Allah (swa).

Frid med er!
Meddie.


13 kommentarer:

Anonym sa...

Asalaamu aleykum

Det trakiga är tycker jag att det rent allmänt fokuseras allt för lite pa männens klädsel. Kvinnans hijab i all ära, men muslimska män i sma speedos är aldrig OK.
Angaende badandet offentligt sa är burkinin ett bra "hjälpmedel" tycker jag, men man maste välja badplats med omsorg. Precis som du säger sa är det ju inte bara det vi visar upp för andra, utan det vi själva ser, som ocksa kan vara haram.
Här i T t ex sa verkar det vara föga känt att man inte far visa alla delar av kroppen för ngn av samma kön, och sadant är ju liksom lika förbjudet som att visa sig för ngn av motsatt kön. Och detta gäller ju bade män och kvinnor saklart.
Själv tycker jag att de burkinis som säljs är alldeles för tajta, sa jag har sytt upp en själv. Och sa har jag en amira slöja till som gar nästan till midjan. Plus da att jag väljer stränder där det är sa langt mellan de badande att det inte finns en suck att nagon kan se nagra eventuella former, hehe.

Bra skrivet btw, skulle ocksa vara kul om du skrev om männens klädsel som sagt. Det verkar vara allt för manga av dessa som tror att islamiska klädregler endast finns för kvinnor! ;o)
Kramis
/Tasnim

Meddie sa...

Mashallah vad bra min syter att du har sytt en själv..
Skulle jag med vilja ha, för kanske ska börja bada i en kvinnogrupp inshallah..

Jag inshallah ska leta upp lite om männens regler med. Jag har ju personligen riktat in mig på kvinnans eftersom jag själv är en kvinna och följer det..

Men inshallah skulle nog vara bra med lite sådan information med..

Kram kram..

Anonym sa...

Men om du badar i kvinnogrupp sa borde det väl räcka med typ t-shirt & laaaanga shorts?
Iallafall, saklart intresserar man sig ju som syster mer för saker för systrar, hehe, men jag menar rent allmänt sa verkar kvinnans klädsel vara viktigast. Jag har läst maaaaanga internetsajter med fatawa och bade män och kvinnor fragar milslängder om kvinnans kläder, om vad som är kvinnans awrah etc, men knappt ngt om männens. Det förundras jag av.. hur det kan vara sa ointressant, liksom. Visst fragas det om det, men om man jämför sa är det helt klart kvinnans hijab som star i rampljuset. Och det sjuka är att männens modesty har minskat! Sa jag tycker att det är ett stort problem, större än kvinnors hijab. För medans vi vet att hijab är obligatoriskt, sa finns det gott om män som blir CHOCKADE när de far veta att de inte far visa det mellan naveln och knäna, t ex. Eller de andra klädkoderna som finns.
Kramis

Meddie sa...

Ja min syster men eftersom om det nu blir och det är i badhus, så kan jag aldrig vara säker vem som ser i fall att..

Därför vill jag täcka mig på ett bra sätt även om det är en kvinnogrupp..


Ja du det förrvånade mig faktiskt det du skrav att det är så stor okunnighet blan männen själva i Islam om vad dem inte får visa..

Kanske det är okunniga och sådana som inte är i praktik i Islam?

Kram..

Frugan E sa...

Njae, jag har tyvärr sett skrämmande exempel pa killar som kräver heltäckt a frugan, men gärna blottar awran själva..(!)
Givetvis maste det vara okunnighet det handlar om, jag tror inte att de gör sahär av ren illvilja, liksom. Som här t ex, är det vanligt att ga till sadana där "turkiska bad" som det kallas i Sverige, där det visserligen är uppdelat män resp. kvinnor, men där det visas alldeles för mycket av allt för man tror att det är Ok. Jag har träffat pa flera st som vart uppriktigt förvanade över att det är sa, dvs att endast maken/makan far se det som är mellan naveln o knäna.
Om det rader stor okunnighet bland männen överlag vet jag ju inte, det är nog kulturellt, tror jag. I ett muslimskt samhälle sa tas det ofta för givet har jag märkt att den vanliga seden tas som "fran islam" sa att säga, utan att det kollas upp ordentligt. Man gör som man är van vid.
Men jag tycker nog att det rent allmänt fokuseras alldeles för mkt pa var klädsel av bade män och kvinnor. Fördelningen känns aningen ojämn, faktiskt. Ibland far man känslan av att var klädsel är typ det viktigaste i islam, vilket den ju inte är. Menar nu inte att du sagt det i din blogg eller sa, utan bara en fundering jag har.
Och ja, om kvinnosimmet är i en vanlig simhall kanske burkini är bäst. Som du säger, man vet ju aldrig. Bara för att bara kvinnor badar, betyder det ju inte att det bara finns kvinnor i hela badhuset..
Far man bada i burkini i sverige i badhus, förresten, eller räknas det som vanliga kläder?

Meddie sa...

Ja jag säger då det..

Första jag tänker på när du skriver detta är att vad då mannen täcker sin kvinna??

Hon måste ju göra det av sin vilja och inte av att mannen ska tvinga henne till det.

Sedan tänker jag att det finns säkert kvinnor, alhamdulillah som följer Allah (swa) vilja men kanske inte hennes man är så noga med det. Finns ju även det med.

Om jag får fråga eftersom du bor i Tunnisien har du sett att männen gör så alltså vet med säkerhet att dem tvingar kvinnan i klädsel?

Sen tycker jag att det är jätte viktigt med klädseln för mig eftersom jag har underkastat mig Honom (swa) men sedan ska man först och främst koncetrera sig på sin imman (tro) för utan dien kan man lätt slänga av sig slöjan tyvär..

Och slöjan är inget vi ska leka med eftersom det är Allahs (swa) lag till oss, om vi nu beslutar oss att underkasta oss Honom (swa).

Sedan tycker jag att man ska inte ta en del av Islam och utlämna en del, för det blir även hyckleri till det Allah (swa) säger.

Inshallah Allah skyddar oss mot sådant!
Ameen.

Kram på dig.
:-)

Frugan E sa...

Jag har ju inte sagt att männen i Tunisien tvingar sina kvinnor i klädseln.. ;o) Tvärtom har jag bara mött kvinnor här som själva är troende och ja, som ingen karl skulle vaga tvinga till nat, haha.
Jag tänker pa t ex en kille de intervjuade pa TV (ej tunisien) som kaxigt sa att hans framtida fru minnsann skulle vara helt täckt och "stanna hemma", medans han själv satt där i sma shorts och visade bra mkt mer än vad som är tillatet. Blev sa arg, var ju bara att byta kanal.. grrr...
Och visst finns det nog de som har olika grad av religiositet, det har vi ju alla. Men en man som visar sin awrah? Skulle jag da inte visa mig ute med, haha.

"Sen tycker jag att det är jätte viktigt med klädseln för mig eftersom jag har underkastat mig Honom (swa) men sedan ska man först och främst koncetrera sig på sin imman (tro) för utan dien kan man lätt slänga av sig slöjan tyvär..

Och slöjan är inget vi ska leka med eftersom det är Allahs (swa) lag till oss, om vi nu beslutar oss att underkasta oss Honom (swa).

Sedan tycker jag att man ska inte ta en del av Islam och utlämna en del, för det blir även hyckleri till det Allah (swa) säger.
"

Klädseln är ju viktig saklart, men utan blygsamhet, och i första hand tron, sa är det som du säger en lätt sak att kasta slöjan. Hijab är ju mer än en slöja, en huvudduk.
Och jag menar saklart inte att man lämna delar av islam, men det finns vissa delar av islam som är mer viktiga än andra. Som helt färsk muslim (t ex) är det svart att ta till sig och implementera allt pa en gang, och da maste man ju logiskt sett ta det viktigaste först. Det gjorde tyvärr inte jag och det höll pa att sluta illa...
Jo, jo... bara lite sma funderingar fran mig, haha.
Kram

Meddie sa...

Ja det förstår jag att du blev finns ju en del män till allt, subanallah..

Jag håller med dig där:

Klädseln är ju viktig saklart, men utan blygsamhet, och i första hand tron, sa är det som du säger en lätt sak att kasta slöjan. Hijab är ju mer än en slöja, en huvudduk.
Och jag menar saklart inte att man lämna delar av islam, men det finns vissa delar av islam som är mer viktiga än andra. Som helt färsk muslim (t ex) är det svart att ta till sig och implementera allt pa en gang, och da maste man ju logiskt sett ta det viktigaste först. Det gjorde tyvärr inte jag och det höll pa att sluta illa...
Jo, jo... bara lite sma funderingar fran mig, haha.


För det är så klart att man ska konsentrera sig på annat när man konventerar, sen inshallah växer en mognad fram till den rätta klädseln inshallah.

Jag talade om mina egna åsikter gumman och det tog ett tag för mig med att ta på mig slöjan, men alhamdulillah inte alltför läng heller efter jag konventerade. Sedan har du säkert läst hur Shaytan viskade till mig efter ett tag, och det gör han astagvurlillah till alla..
Där måste vi hålla oss starka och stå i mot inshallah, honom.

Det gjorde jag, men så hade jag bra hjälp och stöd i min man där, alhamdulillah..

Stoor kramis på dig tjejen!

Meddie sa...

Salam aleikum min syster Tasnim.

Jag undrar bara min syster om du har några bra råd om hur man arbetar för sin blygsamhet.. Jag känner mig själv självsäker i mig själv, men efter jag
har kommit mer och mer in i Islam så har jag blivit ännu mera självsäker i mig själv mashallah.

Därimot har min blygsamhet kanske blivit lite bättre för jag skäms nu att sitta i ett rum med män exempel eller gå ut utan slöja eller i byxor. Det skulle jag inte göra eftersom jag skulle skämas då..

Det tackar jag Allah (swa) att Han (swa) har lagt i mig.

Men kanske du vet hur man ska jobba mer för den blygamheten.

Skulle vara jätte bra att få in lite tips här! ;-)
Kramen..

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Meddie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Meddie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Modererade bloggar är jättebra, för da slipper man riskera att ouppfostrade individer lämnar respektlösa, kränkande kommentarer. Kan man inte bete sig som en vuxen sa far man räkna med att bli bortfiltrerad fran bloggar där skribenten försöker halla en trevlig miljö.