fredag 5 juni 2009

Att göra Dawa (Kallelse) till Islam..



I Guds Den Barmhärtiges Namn!

Ansvaret till Muslimerna på denna Dunya (värld) är att göra
kallelse till Islam.

Vi ska inte tro att kallelse till Islam är endast Imamaernas eller de som är kunnigares uppgift att göra.

Om vi resten av Muslimerna ska bara ligga på rygg och fundera hur vi ska köpa den nyaste bilen exempel.

Det är inte haram (otillåtet) med en ny bil, men tyvär kan
den förvandlas till det.

Varför?
Jo för du måste arbeta övertid för att kunna köpa den.
Du blir ut tröttad, du glömmer Salat (bönen), du har inte tid för att
läsa och studera Allahs (swa) ord. Och du har verkligen ingen TID eller ORK
att göra kallelse till Islam.

Hmm.. Blir den nya nya bilen Halal (tillåten) då?
NEJ!! Den tar dig därimot BORT ifrån Allahs (swa) väg!

Därför mina Bröder och Systrar, måste vi veta att det är alla Muslimernas uppgift att kalla till Islam.

Allahs (swa) ord
ur Koranen.
(16:125)

"Kalla med kloka och goda ord att följa din Herres väg, och lägg fram argumenten på ett måttfullt och försynt sätt; din Herre vet bäst vem det är som aviviker från Hans väg och Han vet bäst vem det är som följer Hans ledning."

SubanAllah!

Vi måste veta att alla de här möjligheterna Allah (swa) gav oss
i Sverige, att Han gjorde oss med hälsan, att Han välsignade oss med en bil, att vi kan läsa och skriva..
Tror ni mina Bröder och Systrar att vi kommer undan utan att
vi kommer att bli tillfrågade från Allah (swa):
"Vad har du gjort för din Religion?"

Vad ska vi svara?
"Wallah! Jag HAR jobbat! Och jag blev tröttatt jag knappt kunde hålla mina ögon öppna.."

VA??? Ska man inte få JOBBA?
kanske nu en del av er tänker..

Jo då, ta det lungt..

Profeten (saw) tog en sahabis (följeslagare) upp, och hans hand var skadad och skraplig från allt arbete.
Och Mohammed (saw) sade:
"Den här handen ÄLSKAR Allah (swa) och även Hans Profet (saw).


Vi måste dela tiden 50/50. Arbeta halvtid för Dunya och halvtid förAhriet .
Därför vi måste veta att alla som följer Profeten (saw) Sunna har en uppgift
att kalla till Islam (Dawa).

Allahs (swa) ord
ur Koran.
(12:108)
"Säg (Mohammed): "Detta är min väg: jag uppmanar (er) att följa med klarsyn och insikt att dyrka Gud -jag och de som följer mig."


Vad ska vi säga till Allah (swa) när våra grannar som heter Svenssons och Anderssons osv säger till Allah (swa):
"Ja Allah! Han visste om sanningens väg till dig O Allsmäktige!
Och jag stod bara där. levde till och med brevid, dörr mot dörr, och jag förblev okunnig. Om han bara hade kommit till mig en gång och förklarat för mig vad Islam är, så skulle jag kanske ha blivit en av dina underkastare (Muslim)".


På Domedagen kommer de otroende att lägga oss Muslimer till last för att vi inte la fram Islam för dem.


Några tänker säkert:
"Men det går inte att kalla Svenskar in i Islam."

Min fråga är då:
"Har du äns försökt?"

"Jaaa.. hundra gånger.."

"Men kanske just Välsignelsen från Allah (swa) ligger just i hundraförsta!"

"Ja.. men vi kan inte göra Dawa (kallaelse) för vi måste var kunniga för det!"

SubanAllah!

Har vi inte olika metoder på att göra Dawa??

Wallahi även om du kan ha en hadith eller en ajet (vers) från Koranen, så måste du sprida det.

För vi ska kriga med det vi har mot ondskan!

Vi har, subanAllah böcker som vi kan dela ut.
Det är också en slags Dawa (kallelse).
Vi behöver inte slänga dem på en kant och låta dammet samlas på dem.
Istället kan vi ge dem till någon som har nytta utav dem.
Det finns olika sätt till att göra Dawa (kallelse) till Islam..

Hur många Muslimer sitter det fängslade? Hur många Muslimer hamnar i bråk
för Dunyans eller sin egen skull?

Men hur många finns det att dem har blivit slagna eller har hamnat i svåra situationer eller riserarlivet för Allah (swa) skull?

Mohammed (saw)´i Taif, fick han stryck och han blödde.
Han var även såra och ledsen, bara för att du och jag skulle bli Muslimer!

Allah (swa) sände Gjibrill (a.s) och bergernas ängel till Mohammed (saw).
Ängelen frågade honom (saw):
"Mohammed önskar du dig att jag tar bergen ihop och så dem förstör människorna?"

Vad sade Mohammed (saw) då?
Profeten (saw) svarade:
"Jag ber till Allah och önskar mig att Allah (swa) vägleder dem!"

Mina Bröder och Systrar i Islam. När ni ska göra Dawa till Islam måste ni inshallah, tänka på följande:

Man måste ha stor Saber (tålamod), för människor kan verkligen såra och göra en arg, och man måste där gå imot sitt nefs (jag) för Allahs (swa) skull.

Man måste hela tiden vara artig mot människorna ovasätt.

Och ha STOR moral.

Ni måste tänka på att vi som Muslimer måste föregå med mycket gott exempel som Muslim.

Jag vill avsluta med denna hadith.

Profeten (saw) sade:
"Allah (swa) den högsta har uppenbarat till mig att ni måste visa artighet och hjärtlighet för varandra, så att INGEN av er skulle känna sig överlägsen än den andre, och på så vis KRÄNKA denne.
(Muslim)

Meddie.


Inga kommentarer: