torsdag 4 juni 2009

Alla Muslimer Är En Kropp..

I Guds Den Bärmhärtiges Namn!
Profeten (saw) sade i en Hadith:
"Alla Muslimer är som en kropp".

Om en del av kroppen gör ont så känner du smärtan. Men om vi Muslimer inte känner det här som Profeten (saw) sade i denna Hadith, så är det något som är fel.

Är vi bara då i denna Dunya (värld), mina Systrar och Bröder utan att ha medkänsla och kärlek till varandra?

Vem av oss hatar sin kropp att den kan slänga bort ett öga, en arm eller ett ben..?
Ingen utav oss gör det. Men vi Muslimer är en kropp.

Men ändå så sårar vi varandra, och försöker hitta fel hos varandra..

SubanAllah!

Som ett ett exempel finns det många Muslimer som försöker att hitta gränser i våran kunskap om Islam. Vem av oss kan räcka upp handen och säga:
-Jag kan ALLT!

Visst finns det Muslimer som påstår sig att kunna det. Men INGEN är kunnig förrutom Allah (swa).
Det är Han som vet framtiden och det dolda. Det är Han som
är Kunnig.
Han ger oss kunskap och det Han vill att vi ska kunna.

Så vi ska inte gå till varandras för att finna att du min bror/syster kan inte det här eller det här..

Om vi alla är ute efter det så är det klart att vi finner hos varandra ett STOP!

För Islam är som ett stort hav utan slut. Ju mer man söker kunskap och lär sig ju ljupare man går i havet.

Många tänker:
"Jag läser och läser men ingenting kan jag lära mig".

Vi måste påminna oss om att Islam ÄR RENHET och NOUR!

Om man syndar och försöker lära sig kunskap om Islam samtidigt, så går det inte..
För hjärtat har bara plats för en.
antingen Ahiret (uppståndelsedagen) eller Dunya (denna värld).

Om vi stoppar in Dunyan i vårat hjärta så finns det inte mer plats för Ahiret.

Men några undrar:
"Ska vi bara kasta bort Dunyan"?
Nej det har jag inte sagt. Men försök ta Dunyan från ditt hjärta och plasera den i din hand i stället, och stoppa in Ahriet i ditt hjärta istället.

Så har DU kontroll över Dunyan.

Även när vi dör så släpper vi allt vi har i våra händer, men det vi har i vårat hjärta tar vi med.

Så Dunyan tillhör världen. Men Alhamdulillah (tacksamhet tillhör Gud), Ahriet följer med dig, och det är det bästa för oss.

Må Allah (swa) göra alla Muslimer till en kropp, så när en av våra Systrar gråter i Palestinien, att VI Muslimer känner hennes lidande, här i Sverige.

För att om en liten tår gör ont på natten, så kommer inte ögonen att kunna blunda för då lider dem med.

Så om Vi Muslimer då bryr oss om Våran Syster i Palestinien, då är det, det minsta, men ändå det största vi kan göra för henne, att vakna på den tiden då
Allah (swa) frågar:

"Finns det någon som vill Mig något, som Jag kan ge?
Eller finns det någon som söker förlåtelse, som jag kan förlåta"?
"YA ALLAH, hjälp den här Systern för att vi känner medlidanden!"

Men tyvär mina Bröder och Systrar, så blir så många så trötta av Dunyan, så dem sover bort den här VIKTIGA tiden som finns Välsignelse i.
Den TIDEN som Allah (swa) tar i mot våran BÖN!

Jag vill avsluta detta med en viktig Hadith som vi borde alla påminna oss om.

Profeten (saw) sade:
"I kroppen finns en bit kött, när den är frisk är hela kroppen frisk. När den är sjuk är hela kroppen sjuk. Denna bit kött är hjärtat."

Må Allah (swa) göra oss av dem grupperna som Allah (swa) är nöjd med.
Amin.

Må Allah (swa) släppa välsignelse över Våra Hjärtan, och fylla dem med Iman (tro), och med Kärlek och Moral.
Amin.

InshAllah Allah (swa) lättar för dem Muslimer som har det svårt, och dem som är oskyldigt fängslade för Allahs (swa) skull.
Amin.

Må Allah (swa) inshallah, göra dem fria därifrån.
Amin!

Meddie.


Inga kommentarer: