söndag 21 juni 2009

Domen för att färga håret i slingor..


Domen för att färga håret i slingor
Talare: ´Allâmah Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Fråga:Vad är domen för att färga håret? Vad är domen för slingor? Slingor är förövrigt ett västerländskt mode som våra kvinnor har antagit. Det går ut på att färga åtskilliga lockar med en färg som skiljer sig från kvinnans ursprungliga hårfärg. Färgen kan vara vit, röd, guldaktig och så vidare. Till sist är en del av hårfärgen ursprunglig medan en annan är färgad.

Svar:Hårfärgningen är en detaljerad fråga:
1 - Grått hår som är rekommenderat att färga. Det skall inte färgas med svart färg. Däremot kan det färgas med henna, vejde, myrten och gulaktig färg. Det är dock inte tillåtet att färga det svart. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:
”Ändra detta gråa hår och undvik den svarta färgen.” (1)
Detta gäller både män och kvinnor.
Vad gäller den som inte har grått hår, skall det låtas vara ifred och inte ändras om inte hårfärgen skulle vara missfärgad och vanställd. Skulle det däremot vara det, skall man färga det med en lämplig färg så att vanställningen upphör.
Normalt hår som inte är vanställt skall låtas vara som det är. Det finns ingen nytta med att ändra det.
Skulle hårfärgningen ske på ett främmande sätt som innehas av de otrogna kvinnorna, anses handlingen vara tveklöst förbjuden oavsett om den sker på ett eller flera sätt, vilket också kallas för ”slingor”.

Källa: al-Muntaqâ (3/432-433)
1. Ahmad (3/338)

4 kommentarer:

Frugan E sa...

Asalaamu aleykum

Jag kan bara inte lata bli att reagera pa det där... om allt västerlänningar gör blir haram, sa blir det t ex haram att köra bil, använda el, ha pa sig jeansjacka, etc, etc. Slingor torde väl knappast vara haram da det endast är svart vi borde undvika? Idag kan man heller inte säga att slingor är typiskt icke muslimskt, eller att det är typiskt för efterföljare av andra religioner. Det ma hända att araberna inte var först med fenomenet, men det finns ju ingen anledning med att försöka göra islam till en arabreligion heller genom att vi alla bara ska implementera arabisk kultur.
Nu var det ett bra tag sedan jag slingade mig, men själv skulle jag göra det med gott samvete. Jag är svensk och i min kultur är slingor vanligt. Men jag färgar aldrig haret svart, för det finns det ju tydliga bevis emot.
Bara lite funderingar fran mig..
Kram

Meddie sa...

Aleikum salaam min underbara syster!

Ja min man säger så här: Bilen är haram, tv är haram lägenheten vi bor i blir haram eftersom det tillhör de otroende, men hur vi använder det betyder mycket i det hela med..
Så länge man inte läger det i Allahs (swa)diin (lag) eller profetens (saw)sunna så är det inte någon fara. Så länge man inte gör det till bida.
Allah (swa) vet bättre..

Jag hittade detta och tyckte det var intressant eftersom jag trodde att det bara var att färga svart som var haram, men enligt detta var det mer än så..

Kram.

Anonym sa...

Men det är ju det som är grejen; hur kan det vara haram? Det jag lärt mig är att för att ngt ska vara haram (väldigt starkt ord) sa maste det finnas tydliga bevis för det... slingor, tja, känns inte som om det finns bevis där. Jag blir ledsen faktiskt när jag läser typ "domen för att efterlikna västerlänningar" osv, för jag är ju en. I en del fatwor far man tyvärr känslan av att vi alla borde ta efter det arabiska.. vilket inte kan bli sa mkt annat än snett da vi alla kommer fran jordens alla hörn, liksom. Och nej bidah blir det ju inte salänge man inte försöker blanda in islam i det (typ säga att det är sunnah med slingor etc) men att västerländskt är haram, kan jag inte fatta. Jag tycker att det känns extremt, och det ger ngn typ av bild av att det som jag sa tidigare, är old fashion arabiskt som ska vara "mallen"..
Hoppas du inte tar illa upp av mina kommentarer, hehe...
Kram

Meddie sa...

Nej det gör jag absolut inte, jag tycker det bara är intressant att få se en annans tankar och jag tycker du har rätt i det du säger.. Vi blir ju muslimer i från alla länder lol!

Allah vet bättre!

Kramiz..