lördag 13 juni 2009

Hadith om vad vi ska göra för att slippa helvetets elden..


Mu'adh ibn Jabal berättade följande:

"Jag frågade profeten (saw) vilken handling som för mig till Paradiset och håller mig borta från Helveteselden."

Han (saw) svarade:
"Du har frågat mig om en stor sak men ändå är det lätt för den som Gud har underlättat det för.

Du ska dyrka Gud och inte sätta något vid Hans sida, du ska utföra bönen, betala zakat, fasta i månaden Ramadan och vallfärda till Huset."

Sedan frågade han (saw) om jag ville att han (saw) skulle visa mig godhetens portar;

Fastan som är en sköld.

Välgörenhet som utplånar synder såsom vatten släcker eld.

Bön som utförs under den mörkaste delen av natten.

Han (saw) reciterade (ur Koranen):
"De som överger bädden för att med fruktan och gott hopp tillbe sin Herre och delar med sig av det som Vi givit dem. Ingen själ vet vilka härligheter som lagts undan för henne som belöning för vad de hade för vana att göra."
Sedan frågade han (saw) om han (saw) inte skulle berätta om själva kärnan i det hela, dess grundsten och dess huvudpunkt.
(Han (saw) fortsatte:)
"Lydnad mot Gud (islam) är kärnan, bönen är grundstenen och strävan 3 är dess huvudpunkt."

Han (saw) fortsatte:
"Allt detta kontrolleras genom att behärska den här (han (saw) tog tag i sin tunga)."

Då frågade jag om allt det vi säger kommer att vändas emot oss.

"Inget kan få människorna att stå på näsan i elden så som det tungan skördat", svarade han (saw).
(Tirmidhi)

1 Ka'ba i Mekka 2 Koranen 16:32 3 Detta är vad jihad betyder. Ytterst kan denna strävan också innefatta väpnad kamp, men termen "heligt krig", som ordet vanligen översätts med, förekommer egentligen inte i islam.

Frid!
Meddie.

2 kommentarer:

feminix sa...

Varför är det viktigt att äta med höger hand? Svårt att förstå för en outbildad svensk. Det finns ju även västerhänta som skriver med vänster hand. Är det också fel?

Meddie sa...

Hej Feminix.
Du kan läsa mitt svar under kommentarer Äta med vänster hand. Nej man får skriva och arbeta (vad jag vet) med vänsterhand, men inte äta med den..

Frid!