lördag 13 juni 2009

Paradiset under Mannens fötter..


I Guds Den Barmhärtiges Namn!

Oh mina systrar vi måst påminna oss om hur viktig mannen är för oss.
Under mannens fötter har vi Pardiset. Om vi inte gör våran man nöjd, så går det illa.

Berättat av Abu Said Al-Khudri:

En gång gick Allahs Budbärare (saw) ut till Musalla (för att utföra bönen) på Eid al-Adha eller al-Fitr.
Sedan gick han (saw) förbi kvinnorna och sade:
’’Oh kvinnor! Ge allmosor, då jag har sett att majoriteten av innevånarna i Helveteselden var ni (kvinnor). ’’

De frågade:
’’Varför är det så, Oh Allahs Budbärare?’’
Han (saw) svarade:
’’Ni förbannar ofta och är otacksamma mot era män. Jag har inte sett någon som är mer ofullkomlig i intellektet och religionen än ni är. En försiktig man skulle kunna ledas fel på grund av en del av er.’’
Kvinnorna frågade:
’’Oh Allahs Budbärare! Vad är ofullkomligt i vår intelligens och religion?’’
Han (saw) sade:
‘’Är det inte bevis att två kvinnors vittnesmål är lika som en mans vittnesmål?’’
De svarade jakande.
Han (saw) sade:
’’Det är ofullkomligheten i hennes intellekt.’
’ Är det inte sant att en kvinna varken kan be eller fasta under sin menstruation?’’
Kvinnorna svarade jakande.
Han (saw) sade:
’’Det är ofullkomligheten i hennes religion.’’
(Sahih al-Bukhari, Volym 1, bok 6, nummer 301)

Profeten (saw) sade även att mest innvånare i helvete är kvinnor.

Varför? För när kvinnan blir arg på sin man kommer hon säga:
"Du har inte gjort någonting för mig!"
Visa otacksamhet mot sin man.

Må Allah beskydda oss från detta dårskap!
Ameen!

Vad ska du göra min syster?

Bemöt din man med ett leende. Tala med honom i ödmjukhet. Se på honom med en kärleksfull blick.

När han kommer hem avlasta honom från matpåsar mm vad han nu bär med sig.

Berätta inte direkt för honom om hemmets problem, eller andra tråkiga nyheter. Avakta med det.

För sannerligen är mannen väldigt ut tröttad när han kommer hem. Och vi ska vara mannens famn, som han kan koppla av i.


Mina systrar känn ingen avundsjuka för även mannen ska bemöta sin fru med bra bettende.

Men gör han inte det, så inshallah ska du ha saber med honom, göra dawa för honom, och be till Allah (swa) att Han ödmjukar hans hjärta.

Mina systrar om vi följer dessa fem regler är vi garanterat Paradiset.

1: Uträtta Bönen.

2: Fasta Ramadan.

3: Bevarat sin kyskhet

4: Åka på Hajj (om man har möjlighet

5: Lydit sin man, gjort honom nöjd.

Må Allah vare med er Mina Dyrbara systrar.
Och inshallah vi ska vara i Jennah tillsamans!
Ammen!

Meddie.

4 kommentarer:

^L^ sa...

Paradiset ligger vid MAMMANS fötter ska det väl vara!!!!

^L^ sa...

oj ser nu att det ser ut som jag skriker ut min kommentar. det var inte alls så jag menade hahaha.
men mammans fötter ska det väl ändå vara??

Meddie sa...

Salam aleikum min syster.

Ja jag det är även under våran moders fötter vi har även Paradiset, mycket riktigt!

Vi har det även under våran mans fötter..

Så det är lika viktigt med båda. Ska inshallah leta fram lite bättre svar på detta och lägga in här till dig.

Ingen fara min syster det är sådant som händer.. Barak Allah feik att du sa till att det inte var så du menade..

Blir ju så lätt hänt missuppfattningar på nätet annars!

Inshallah du får en underbar dag!

Kram på dig..

Meddie sa...

Allahs Sändebud (Må Allah Frid och Välsignelser vare över honom)sade:

"Tre personers böner stiger inte en handsbredd över deras huvuden. En man som leder en andra i bön, sedan de fattat motvilja till honom.En kvinna som låter natten förflytta medan hennes man är arg på henne och två bröder som klipper vänskapsbanden."

(Ibn- Majah-Hasen)

En hadith om hur viktigt det är med mannen. Kommer inshallah med mer..

Kram