onsdag 17 juni 2009

Bönen Farq och Sunna hur man utför det..



I Guds den Barmhärtiges Namn!
Jag vet att det är en del systrar som inte vet hur man ber. Jag ska inshallah lägga upp här och förklara det..
Jag lägger upp ett shema med bönen här först:
Fadjer (morgonbönen): 2 rekat sunna och sedan 2 rekat farq.
Dhuhr (middagsbönen): 4 rekat sunna 4 rekat farq 2 rekat sunna.
Assar (eftermiddagsbönen): 4 rekat farq.
Maghreb (kvällsbönen): 3 rekat farq 2 rekat sunna.
Isha`a (nattbönen): 4 rekat faeq 2 rekat sunna.
Farq (obligatoriska bönen) Sunna (frivilliga bönen)
Varför ber vi sunna?
Svar: För det är något Profeten (saw) rekomenderade. Om vi ber alla sunna en dag (om jag minns rätt) så blir vi belönade med ett hus eller om det var ett slott i Jennah (Paradiset.)
Även på Domedagen kommer Allah (swa) räkna upp Sunna bönerna om det är någon av farq som inte godkänns, så kompliserar Han (swa) det med Sunna..
Mina systrar som inte utför bönen, kan jag rekomendera att ni först och främst av allt innom Islam ska rikta in er på den.
Att lära er hur man utför den och praktisera den.
Sedan rikta in er på andra saker.
För först och främst är bönen till grunden av våran tro.
Vi ska inte heller glömma att det första Allah (swa) kommer fråga oss om är på Domedagen:
"Har du bett?"
Må Allah vare med er, och stärka er med stark Iman och ge er saber i denna dunya, och inshallah belöna er med jennah i nästa!
Ameen!
Frid vare med er!


Inga kommentarer: