tisdag 19 maj 2009

Varför ett efterfäljande av profetens föredöme (sunnah)



Varför ett efterfäljande av profetens föredöme (sunnah) Följande text är en delöversättning av "Justification for following the Sunnah" av sh. Salih al-Munajjid, se i övrigt källorna nedan.

I översättning från engelskan av Abd al-Wahid Yahya. Varför följer vi Profeten Muhammeds (sallallaahu `alayhi wa sallam) föredöme (sunnah)? Den första frågan kan verka konstig och lite förvånande de hängivna och praktiserande muslimerna. Hur kan någonting som så uppenbart är en av Islams grunder blir en diskussionsfråga?

Men eftersom frågan har ställts kommer vi med Guds hjälp att lägga fram grunderna och principerna för betydelsen av Profetens (sallallaahu `alayhi wa sallam) föredöme (sunnah), åliggandet att följa det och reglerna vad gäller de som avvisar det. Genom att vi gör det kommer vi också att tillbakavisa den vilsegångna grupp som kallar sig för "Qur'aniyyûn" [1] (och trots att deras namn syftar på Koranen så har de ingenting med Koranen att göra).

Med Guds vilja kommer denna diskussion att vara till nytta för var och en som vill förstå sanningen i denna fråga. Bevis för betydelsen av Profetens (sallallaahu `alayhi wa sallam) föredöme (sunnah).

1. Koranen talar om betydelsen av Profetens (sallallaahu `alayhi wa sallam) föredöme (sunnah)

Gud säger:
Den som lyder sändebudet lyder Gud [Koranen, an-Nisa' 4:80]

Gud beskrev lydnaden mot profeten (sallallaahu `alayhi wa sallam) som lydnad mot Honom [dvs. Gud]. Sedan knöt Han samman lydnaden mot Honom med lydnaden av Profeten (sallallaahu `alayhi wa sallam):

Troende! Lyd Gud och lyd sändebudet [Koranen, an-Nisa' 4:59]

Gud varnar oss för att gå emot Profeten (sallallaahu `alayhi wa sallam) och slår fast att den som inte lyder honom kommer att dömas till evighet i Helvetet.

Gud säger:

De som vill sätta sig emot hans befallningar bör ta sig i akt; de skall få utså [hårda] prövningar [i denna värld] och ett plågsamt straff väntar dem i nästa liv.


[Koranen, an-Nûr 24:63]

Gud har gjort lydnaden mot Profeten (sallallaahu `alayhi wa sallam) till en religiös plikt och att avstå från det eller opponera sig mot det är ett tecken på hyckleri:
"Nej, vid din Herre! De är inte [sanna] troende förrän de sätter dig [Muhammed] som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter i sitt sinne inte har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt."


[Koranen, an-Nisa' 4:65]
Gud beordrar Sina tjänare att svara Honom och Hans budbärare: "Troende! Svara när Gud och [Hans] sändebud kallar er till det som skall förnya ert liv" [Koranen, al-Anfal 8:24]

Gud påbjuder också Sina tjänare att vända sig till honom med alla sina dispyter:

"och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Gud och sändebudet" [Koranen, an-Nisa' 4:59]

2. Profetens föredöme (sunnah) i sig självt visar på betydelsen av Profetens föredöme (sunnah). Till exempel: al-Tirmidhi återberättade från Abu Rafi' och andra att Profeten (sallallaahu `alayhi wa sallam) sade:

"Jag vill inte se någon av er luta sig tillbaka i sin soffa då han hör mina instruktioner eller förbud och säga. 'Jag accepterar inte detta; vi har inte hittat något sådant i Guds bok.'"
Abu ÃŽsa sade:

"Detta är en Saheeh hasan profettradition (hadeeth). (Se Sunan al-Tirmidhee, Shakirs utgåva, nr 2663). Al-Irbad ibn Sariyah - må Gud vara nöjd med honom - att Profeten (sallallaahu `alayhi wa sallam) sade:
"Skulle någon av er tro, tillbakalutad i sin soffa, att Gud bara skulle beskriva vad som är förbjudet i Koranen? Jag säger er, vid Gud, att jag har varnat och påbjudit och förbjudit saker som är lika viktiga som i Koranen om inte mer."
(Ã…terberättat av Abu Dawud, Kitab al-Khiraj wa al-Imarah wa al-fay')
Abu Dawud berättade också med al-Irbad ibn Sariyyah - må Gud vara nöjd med honom - som källa, att:

"Guds budbärare - över honom vare frid - ledde oss i bönen en dag, då vände han sig mot oss och förmanade oss strängt (han sade), 'Var uppmärksamma på min väg (sunnah) och de rätt vägledda kalifernas väg efter mig, följ den och håll fast vid den.'"

(Saheeh Abi Dawud, Kitab as-Sunnah).

3. De lärdes konsensus (idjma') bekräftar betydelsen av Profetens föredöme (sunnah). Al-Shafice - må Gud vara nöjd med honom - sade:
"Jag känner inte till någon bland Profetens följeslagare (sahabah) eller deras efterföljare (tabiceen) som återgav något från Guds budbärare (sallallaahu `alayhi wa sallam) utan att de accepterade det, efterlevde det, och bekräftade att det var sunnah. De som kom efter efterföljarna (tabiceen) och de som vi mötte gjorde på samma sätt: alla accepterade de återberättelserna och tog dem för att vara sunnah, prisade de som följde dem och kritiserade de som gick emot dem. Den som avvek från denna väg brukade anses av oss som om denne hade avvikit från profetens följeslagares väg och de lärde som följde dem och [vi brukade] anse dem vara som en av de okunniga."

4. Sunt förnuft visar på betydelsen av profetens föredöme (sunnah). Det faktum att Profeten (sallallaahu `alayhi wa sallam) är Guds budbärare visar på att vi måste tro på allting som han sade och lyda varje bud som han gav. Det behöver knappast sägas att han berättat saker och instruerat oss i tillägg till det som återfinns i Koranen.

Det är lönlöst att göra någon distinktion mellan Profetens föredöme (sunnah) och Koranen när det gäller att efterleva den och svara på den. Det är obligatoriskt att tro på det som han har berättat för oss och instruerat oss till.

5. Regeln angående dessa som förnekar betydelsen av Profetens (sallallaahu `alayhi wa sallam) föredöme (sunnah) Regeln angående dessa som förnekar betydelsen av Profetens föredöme (sunnah) är att de är icketroende (kafir) då de förnekar en välkänd och otvetydig del av religionen.

* [1] Denna sekt som avvisar profetens föredöme (sunnah) kallas också för "Submitters" eller "19:ers" och liknande. Deras två viktigaste särdrag är att de avvisar Sunnah, och profettraditionerna (ahadeeth, sing. hadeeth) och de argumenterar för sin sak bland annat med att Koranen skulle vara matematiskt kodad - där siffran 19 är central - men för att få ekvationen till att gå ihop har man tagit bort två verser ur Koranen,
vilka passande nog handlar om profetens - över honom vare frid - roll som profet. De menar också att profetens roll enbart var att förmedla Koranens ord, inte att lära ut innehållet, medla mellan muslimerna o s vDetta bör räcka som information och varning för alla som söker sanningen. [Övers anm]


Källa: Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid, Justification for following the Sunnah, Islam Q&A, (http://www.islam-qa.com/)


Inga kommentarer: