lördag 30 maj 2009

Iman (tro)

I Guds Den Bärmhärtiges Namn!

Vad är Iman (tro)? Iman är det vi alla muslimer måste sträva efter i denna dunya (värld).

Imanen kan rasa likt ett sandslott, och det går fort. Hur ska man hålla sin Iman (tro) stärkt hela tiden?

Först och främst måste vi närma oss Allah (s.w.a).

Hur gör vi det?

Jo genom Bönen även utföra Sunna, Läsa Koran, Göra Dhiker (påminelse om Allah (s.w.a), Umgås med Praktiserande Muslimer, Söka kunskap om Islam, göra Bön till Allah (sw.a) att Han hjälper oss med att fyllas med det.
För det första vill jag skriva här att min Iman är det Allah (s.w.a) har fyllt mig med!

För det andra så arbetar jag HELA tiden för att min Iman (tro) INTE ska svikta!

Det är självklart att Shaytan har kommit även till mig och gjort saker, astagvurlillah, som jag följde, som gjorde min Iman sämmre.

Men Alhamdulillah (tacksamhet tillhör Allah) så ju mer jag praktiserar Islam och ju mer kunskap jag får om Islam, desstu mer kan jag kontrollera Shaytans viskningar och motstå dem!

Förut så lät jag mig luras av Dunyan (denna Värld).

Slösade bort min tid mycket på haram saker och saker som jag bara fyllde min vardag med, som inte hjälpte min Iman (tro)

Jag slappade, astagvurlillah med Bönen, Kollade på tv som inte speciellt ger en en bra inblick i sitt liv när det är serier som innehåller haram saker att se!

Surfade på sidor som bara handlade om att fylla ens nefs (jaget) i denna Dunya (värld)

Om vi Muslimer Inshallah ska följa det våra Älskade Allsmäktige har sagt till oss, för att klara av detta liv så pass bra vi kan utan att fyllas med haram och Shaytans viskningar, och att vi INTE följer dem så MÅSTE vi göra det Allah (s.w.a), säger till oss att göra.

Att var Muslim betyder att an UNDERKASTAR SIG ALLAHS (s.w.a) VILJA!

Och att vi inte gör det vi SJÄLVA vill!

Inshallah Allah (s.w.a) öppnar alla Muslimers hjärtan och sinnen för Islam, så att vi förstår den rätt och Praktiserar den som Allah (s.w.a) vill.
Amin!

Må Allah vägleda oss Alla.
Amin.
Så Inshallah så kommer jag få njuta av min starka Iman hela livet.
Inshallah Vi alla Muslimer får göra det!
Sedan finns det vissa saker vi ÄVEN ska följa, även OM det ÄR Sunna från Profeten Mohammad (s.a.w.)
GUDS ORD:
Sura 3 vers 20
"Om de vill tvista med dig (Mohammed) säg då:
Jag har helt och fullt UNDERKASTAT mig Guds VILJA och även de som FÖLJER MIG (har underkastat sig Hans vilja).Och fråga dem som (i äldre tid) fick ta i mot uppenbarelsen och de OKUNNIGA. Har också NI UNDERKASTAT ER GUDS VILJA?"
Allahs Ord:
sura 3 vers 31-32
"(Säg Mohammed); Om ni ÄLSKAR GUD, FÖLJ MIG och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande och Barmhärtig.
Säg: "Lyd Gud och SÄNDEBUTET" men om de vänder ryggen till (SKALL de VETA att) Gud INTE är VÄN till dem som förnekar Sanningen."
Tänk efter noga vad det är vi ska följa Allah (s.w.a) eller Shaytan.
Må Allah (s.w.a) ge er mer vägledning!
Amin.
Meddie.

2 kommentarer:

Ahlam Hammoud sa...

Wa aleykum asalam syster!

JazakumAllah kheir InshaAllah, tack så mkt, verkligen Dsamma:).

ahha mashallah, om du kollar på mina länkar så har jag länkat hon so fixade min blogg , hon hetern blogdesginarn Isabel på min länk.

absolut, jag ser fram emot det!
Ta hand om dig, Må Allah vara med dig syster.

Salamat

Meddie sa...

Barak Allah feik min Syster, för dina fina ord!

Må även Allah (s.w.a) belöna dig och vägleda dig på den rätta vägen och stärka din iman!

Fred!