lördag 23 maj 2009

Sunnah och Bid`ah.


Den raka vägen är utlagd. Vårt jobb är bara att följa den, inte att försöka hitta nya vägar.

När vissa judiska lärda sade till Sayyidna Umar bin Khattab, (Ra), att "Koranen innehåller en vers och om den versen hade uppenbarats för oss, så skulle vi ha utsett en (speciell/särskild) dag just för att fira den uppenbarelsen/versen". Apropå det nämnde dem versen: ¨

Denna dag har Jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har beslutat att Islam skall vara er religion
[Al-Maida 5:3]

"Ja, jag vet tid och plats då den uppenbarades", svarade han (Ra).
Sannerligen var det en historisk dag. Det var samma dag som Arafa, under avskeds/farväl-vallfärden (Hajj) av profeten Muhammad (saaw). Denna vers proklamerar om att fullborda en historisk process som redan hade börjats av Sayyidna Adams (As) ankomst till jorden. Allah sände Sin vägledning med honom (As) och informerade honom om att av kommande generationer skulle det komma ytterligare sändebud. Processen fortsatte igenom/via 124 000 profeter som sändes till olika länder/områden vid olika tidpunkter. Detta kulminerade med Profeten Mohammads (saaw) ankomst. Han fick motta uppenbarelsen under en tjugotre års period. Sedan under avsked/farväl-vallfärden (Hajj), på Arafats slätt, i närvaro av nästan 150 000 kompanjoner uppenbarades denna vers [5:3] om att allt var klart!

Den fulla betydelsen av detta meddelande får aldrig undgå oss. Islam är till skillnad från alla tidigare uppenbarade religioner ett avgörande skeende. De Tidigare religionerna kom med utgångsdatum. Islam har inget. Vägledningen från Allah har avslutats. Den här religionen har blivit fullbordad. Det kommer inget nytt budskap, inga nya profeter, ingen ny Sharia, och inga nya påbud/befallningar tills den sista dagen! Den raka vägen har lagts ut. Vårt jobb är bara att följa den, inte att försöka hitta nya vägar. I Jumuah (fredags predikningarna) har Umman upprepat denna Hadith:
Akta er för de saker som är nyinförda, eftersom varje ny sak är en innovation och varje innovation är en villfarelse och varje villfarelse leder till helveteselden."
(en-Nasaa'ee)

I islamisk terminologi är Sunnah och Bid'ah antonym (motsatsord). Sunnah betyder bokstavligen väg (normalt har översatts till sed), och det är den väg som visats oss genom profeten (saaw). Detta innefattar Sharia, läror/undervisning från Koranen, Hadither, konsensus - samförstånd mellan kompanjonerna (de lärda) och ijtihad (nytolkning av meriterande/behöriga imamer).

Bid'ah betyder att lägga till eller ändra trons artiklar eller dem religiösa praxis som finns. Bidah kan ta många olika former, t.ex.: Man kan ändra orsaken/anledningen i samband med en bestämd handling, och därmed utvidga det till tillfällen där det egentligen inte var meningen (man lägger till något som egentligen inte ska vara där). Man kan införa restriktioner på en önskad handling vilket Sharia inte infört. Man kan ändra stil eller form hos en sådan handling. Man kan börja göra något tillsammans men som egentligen ska utföras individuellt. Eller så kan man ändra Sharias status av en gärning från tillåtet till obligatoriskt. Naturligtvis kan man också lägga till en ritual som inte existerade innan. Alla dessa former är bid'ah. De är alla förbjudna.

Bid'ah är som en förfalskad valuta som försöker att driva ut den goda valutan. Till sitt utseende förefaller den se ut som en rättfärdig religiös handling/gärning men den ligger utanför Sharias regelverk. Man kan även spåra bidahs historiska ursprung, i vanliga fall tillbaka till omkringliggande samhällen som kommit i kontakt med det muslimska samhället. Följaktligen skriver skvallraren på att söka särskilja/separera det från Sunnahn.

För det första så varierar bid'ah normalt från region till region --- och över tid --- vilket avslöjar sin lokala och icke-muslimska källa. Detta är till skillnad från den äkta religiösa praxis/sed som förbehåller samma form överallt. Oavsett var han kommer ifrån, en efterföljare av låt oss säga imam Hanafis (Ra) Fiqh, kommer han att utföra Salat (bön) på exakt samma sätt, ända ner till minsta detalj - tills då när han höjer pekfingret (i tashahud). Däremot har bid'ahs praxis kring giftermål eller dödsfall på Indo-Pakistanska subkontinenten varierat från den i Arabien eller Afrika.
För det andra har utövandet av bid´ah till stor del överförts genom en muntlig tradition. Många av dessa (traditioner) har en pseudorättslig, ritualistisk ram av sina egna, men en person skulle vara svårt pressad att hitta bida´n i standard juridiska texter! Onekligen lever det vidare i folklore (kulturella traditioner).
Detta leder oss till ett enkelt test för att avgöra om en gemensam utförande handling är sunnah eller bid'ah? Om den är utförd som en religiös ritual, kolla då upp det i en tillförlitlig/Hadith bok. Om ritualen inte finns i Hadith boken, så är den med största sannolikhet inte en sunnah. Exempel: överväg handlingen "att skaka hand efter Salat".

Öppna avsnittet om Salat i din fiqh bok. Här tas alla steg upp, i stor detalj om hur man utför Salat. Nämner det något om handskakning? Nej, då är vår gissning att det är en bid'ah. Likaså, titta på alla de ritualer som normalt utförs efter en persons död. Återigen beskrivs det i fiqh böcker i minsta detalj om hur begravningsceremonin och själva begravningen bör utföras. Men står det i fiqh böckerna att man på den tredje dagen eller tionde dagen eller fyrtionde dagen ska anordna en sammankomst där varje deltagande läser koranen för den avlidne och efteråt ska bjudas på middag?

Återigen är svaret nej. Återigen är skälet att alla dessa vanliga praxis inte är en del av Sharian. Detta är ett tillägg, en innovation eller bid'ah.
Detta är naturligtvis inte en rättslig princip. (Av uppenbara skäl kan det inte vara så, för vem kan stoppa någon från att skriva en bok om fiqh som inkluderar bid'ahs?) I slutändan måste man vända sig till Autentiska Hadith böcker eller pålitliga lärda för att avgöra om en handling är en bid'ah eller sunnah. Men det här testet kan hjälpa en vanlig person att väcka frågor om gemensamma ritualerna.

En bidragande faktor till att bid´ah sprids, är attityden, då man behandlar religionen som en hobby snarare än som något allvarligt och att man egentligen underkastar sig Allah. Ren underkastelse kan vara "tråkig", det kräver uppoffringar medan Bid'ah är roligt, utöver det "utlovas" belöning i det kommande livet. Detta gör bid'ah mer dödligt än vanliga synder.

En handling som vi vet är fel eller syndig kan vi avstå från och ångra oss. Men hur kan man ångra sig från ett fel som man anser vara rätt?
Men i verkligheten är bid'ah en enorm börda.

Islamiska läror är enkla och lätta. När en person avlider, lär islam att andra ska ge mat till offrens anhöriga. Bid'ah däremot kräver det exakt motsatta. Andra bid'ahs är också sådär, en börda. Och belastningen i det kommande livet kommer att bli mycket större, för "varje bid'ah är i elden"

Källa: http://www.sistaprofeten.se/SunnahochBidah.html

Inga kommentarer: