onsdag 13 maj 2009

Hadith Om Drömmar.



Ibn Omar sade att Profeten sade:
“Bland de värsta formerna av falskhet, är att en man påstår att hans ögon såg (något i drömmen) vilket han egentligen inte sett”1
Abu Ruzayn Al-Uqayli sade att Profeten (S.a.w) sade:
“Låt den som drömmer inte berätta sin dröm förutom till en vis människa eller någon han tycker om.”
Abdullah sade Profeten (S.a.w) sade:
“Den som ser mig i drömmen har sett mig på riktigt, för sannerleigen den kan inte Djävulen ta min skeppnad.”

Anas sade att Allahs Sändebud (S.a.w) sade:
“Om någon av er har en dröm, låt honom då inte berätta den förutom till en rådgivare eller en lärd person”

Ibn Omar sade att Allahs Sändebud (S.a.w) sade:
”Medan jag sov så gavs jag en kopp med mjölk, och jag drack ur den. Därefter gav jag det jag hade kvar till Omar Ibn Al-Khattab.”
De sade: ”Hur tolkar du det då, Allahs sändebud?”
Han sade: ”Kunskap.”

Jabir Ibn Abdullah sade att Allahs Sändebud sade:
”När någon av er har en dröm han ogillar, skall han spotta tre gånger åt sin vänstra sida och söka skydd hos Allah ifrån Djävulen tre gånger om, och sedan vända sig från den sida han låg på.”
Abu Hureira sade att Profeten (S.a.w) sade:
“Drömmar är tre kategorier: En god dröm som är en god nyhet från Allah, en mardröm från Djävulen, och en dröm om sådant som angår en viss person. När någon av er har en dröm som han hatar, låt honom då stiga upp och be, och låt honom inte berätta den för folk”

Umm Kurz Al-Kabia sade att Allahs Sändebus (S.a.w) sade:
Profetskapet är slut efter mig, men de goda (sanna) drömmarna kvarstår”
Abu Said Al-Khudri sade att Profeten (S.a.w) sade:
”En rättfärdig muslims dröm är en sjuttiondel av profetskapet”
Abu Hureira sade att Profeten (S.a.w) sade:
”Om någon har en dröm som han gillar, låt honom då berätta den (för hans nära och kära) och tyda den; och då någon har en dröm som han ogillar så ska han varken berätta den eller tyda den”
Imam Ibn Abdil-Barr sade:
“Man ska tro att en sann dröm är ifrån Allah och en del av profetskapet”

Al-Hakim At-Tirmidhi sade:
“En sann dröm kan vara en glad nyhet, en varning eller ett tillrättavisande” (Fath Al-Bari, del 12, 465)
Imam Al-Baghawi sade:
”En som drömt borde berätta en god dröm endast till en person som han tycker om”
Moadh Ibn Jabal sade:
”Allt som Allahs sändebud såg under sin sömn eller i vaket tillstånd, är sanning”

Kramar Meddie

Inga kommentarer: