söndag 17 maj 2009

Hadith..


Abü Dharr Al-Ghifari (måtte Allah vare nöjd med honom ) från Profeten ( Allahs frid och välsignelser vare med honom ) som berättade att Allah, Den Mäktige och Underbare, säger:
" O mina tjänare! Jag har förbjudit Mig Själv att förtrycka någon. Och gjort det förbjudet bland er. Förtryck därför inte varandra!
O Mina tjänare! Ni alla är vilsegångna utom dem som Jag har väglett. Be alltså Mig att vägleda er, och Jag gör det.
O Mina tjänare! Ni alla är hungriga utom dem som Jag mättar. Be alltsåm Mig mätta er, så skall Jag göra det. O Mina tjänare! Ni är alla nakna utom dem som Jag har klätt. Be alltså Mig att kläda er, så skall Jag göra det.
O Mina tjänare! Ni syndar dag och natt, och det är Jag som förlåter alla synder. Be alltså mig att förlåta er, så skall Jag göra det. O Mina tjänare! Ni kommer inte att lyckas att skada Mig, så sök att skada Mig, och ni kommer inte att lyckas gynna Mig, så sök att gynna Mig. O Mina tjänare!
Om alla varelser, den första bland er och den sista, både människor och djinner, är så gudfruktiga som det mesta gudfruktiga hjärtat hos någon man bland er, skall det inte öka något av Mitt herradöme.
O Mina tjänare! Om alla varelser, den förste bland er, och den siste, både människor och djinner, vore så ond som hjärtat hos den ondaste mannen bland er, skall det inte på minsta sätt inskränka Mitt herradöme.
O Mina tjänare!
Om alla varelser, den första bland er och den siste, både människor och djinner, reser upp på ett ställe och framställer en begäran til Mig, och om Jag ger var och en det han begär, skall det inte minska det jag ha, mer än vad havet förminskas då en nål doppas i det.
O Mina tjänare! Det är endast era handlingar som Jag har räkenskap över och sedan belönar er för, så må den som finner det goda tacka Allah för det, och den som finner annat än det anklaga sig själv."

Inga kommentarer: