tisdag 16 augusti 2011

Baka surdeg - Recept och information

  

Välkommen till Baka surdeg

Finns det något godare en ett ljummet, väldoftande hembakt surdegsbröd? Ett surdegsbröd är ett bröd med härlig struktur, god hållbarhet, ett lägre GI och utan konstiga tillsatser!
Om du gillar att baka surdegsbröd är detta en sida för dig. Har du aldrig provat men är nyfiken på hur man gör finns här mängder med information och tips. Att baka surdegsbröd är enklare än du tror. Det gäller bara att sätta igång. Men lite träning kan du baka fantastiska bröd i oändlig variation.

Många avstår från att baka surdegsbröd för att dom tror att det är komplicerat och svårt. Men jag vill påstå att det inte är svårare än annan bakning. Det krävs något mera planering eftersom det är långa jästider. Min filosofi är att försöka göra det så enkelt som möjligt, Därför är alla mina recept gjorda så att det ska fungera bra även ihop med ett heltidsarbete. Degen ska (i möjligaste mån) inte styra mig, jag ska styra degen.

Mina recept består alltid av tre delar, fördeg, bakning och gräddning. Med början på en morgon dag 1, del 2 på kvällen dag 1 och avslutande gräddning på morgon dag 2. Alltså perfekt lördagsbak! Här kan du se alla mina recept

Baka själv
Om du brukar baka själv så kan du kan även bidra med egna recept.
Här kan alla lägga upp recept på Bakasurdeg.se

Här finns mer hur du gör:

Inga kommentarer: