söndag 5 juli 2009

Djinner och andar.


I Guds Den Barmhärtiges Namn!
Må Guds frid vare med er alla mina läsare!
Jag har fått en kommentar ang mitt inlägg Medium, och vill skriva svaret här öppet så inshallah alla kan få nytta utav det.

Kommentaren löd så här:

"Jag VET att andar finns och att vi ibland kan se och höra dom. Det är ingenting dåligt, snarare positivt.
Jag kan göra detta, och även känna på mig om någonting ska ske. Dock vet jag inte vad eller när. Detta är inte alltid djinnens verk.
Djinnen skulle knappast öka min tro och styrka mig. jag har läst någonstans (minns ej vart) att de med väldigt vita hjärtan har möjlighet att få ta del av en del saker. Dock ej fakta såsom vad som ska ske i framtiden osv. Det är väl olika situationer antar jag."

För det första så ÄR inget utöver det Allah (swa) säger i Hans (swa) Ord någon sanning i.

Vad händer när vi dör?
När vi dör utlovar Allah (swa) att vi ska vara i graven till uppståndelsedagen. Där ska var våran viloplats eller början på straff, allt efter hur våra handlingar ser ut, och hur mycket vi har följt det Allah (swa) har sagt till oss att göra.
Vi kan inte ta oss där ifrån på några möjliga sätt.
Så inga "andar" kan komma till oss från "den andra sidan".

Vi ska följa argumenten i från Islam och inget annat, inshallah.

Sedan finns det även djinner som är alhamdullilah muslimer.
Som även vill hjälpa oss ibland.

Se denna information:

En man hemsöker en flicka varje natt och väcker henne till Fadjr
Talare: ´Allâmah Sâlih bin Fawzân al-FawzânKälla: Kassettbandet ”Ahkâm Qitâl Ahl-il-Baghy”publicerad 10.02.2008

Fråga:
Jag har en faderlös dotter. Varje natt kommer det en man till henne och väcker henne till Fadjr och befaller henne att hon också väcker sina syskon. Kan man vara övertygad om att denna man är en ängel? Stiger änglar ned till jorden?

Svar:
Allâh (swa) vet bättre. Det kan vara någon av våra bröder bland djinnerna också. Det behöver inte vara en ängel. Det kan vara någon av våra bröder bland djinnerna också.
källa:



Så mina systrar och bröder, det jag vet är att allt som är utöver det vi känner är djinnerna som kommer.
Finns onda och alhamdulillah Muslimer med!
Men inshallah om någon av er har större kunskap om detta så får ni mer än gärna lämna kommentarer om detta!

Frid!
Meddie.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Asalaamu aleykum!
Viktigt ämne du tar upp! Det är ju trots allt ganska vanligt med människor som säger sig kunna förutse saker, bade i liten skala och de som tar betalt för det..
Andar (alltsa av döda människor) finns inte, de är i en annan värld, och hur kan nagon som säger sig se andar, verkligen vara säker pa exakt vad det är? Shaytan har lurat manga människor, inklusive rättfärdiga kunniga muslimer, ner i fördärvet med sina tricks.
Vi bör lata det okända förbli okänt, det är haram för oss att försöka se in i framtiden eller ga till nagon som pastar sig kunna det. Samma med djinner, vi ska helt enkelt halla oss pa var sida av gränsen sa att säga.
Jag har sett en gang en muslim pa TV som folk ringde till, som spadde. Jag förstod inte vad hon gjorde, sa jag fragade mannen som översatte till mig. Hon sa att det var av Allahs tillatelse som hon hade den här "förmagan". Bara att byta kanal och undra över hur 17 man far det att ga ihop da det är KÄNT i islam att allt sadant är haram. Om vi inte ens far ga till en spadam/man, hur skulle det da vara tillatet att syssla med sadant själv?

Härligt att se förresten att du ska ha kvar bloggen! Bra tänkt, skulle du stänga ner den sa hade knäppisen vunnit...

Kramar

Meddie sa...

Aleikum Salaam min syster.
Tack för dina värmande ord för bloggen.

Ja subanallah det är haram och Allah (swa) talar mycket om det i Koranen.

Inshallah vi håller oss till våran del och att andra Muslimer inser hur FEL det är att spå mm.
Och även att Shaytan och djinnerna lurar oss.
Må Allah (swa) skydda oss från detta!
Ameen!
Kram på dig.

amanda sa...

As-Salamu Aleikum syster!

Det jag vet om djinn är att alla djinn som går in i en människas kropp antingen samarbetar me sheytan, eller är en dålig muslim. Det är förbjudet för dem att komma in i vår värld såsom det är förbjudet för oss att komma in i deras värld...
Må Allah skydda oss från alla dåliga djinn och dåliga människor Ameen

syster sa...

syster sprid detta och kolla på den här videon!!

http://www.youtube.com/watch?v=0lmAx8VW9pM&feature=related

syster fundera!! varför har vi aldrig hört talas om det i sveriges media? subhanallah