lördag 29 september 2012

Medicineringstvång




Medicineringstvång


(Från Doktor Annika Dahlqvist blogg)

När jag började arbeta på Stöde vårdcentral förra våren trodde jag att jag kunde vara ärlig mot patienterna. Det handlar framför allt om hjärtsjuka och diabetiker. Jag trodde att jag kunde redovisa fördelar och nackdelar med statiner och blodtryckssänkare (ner till 130/80 för diabetiker), och sedan låta patienten själv bestämma om den ville ta medicinen eller ej.
Den senaste veckan har jag insett att det inte är ok. Jag har, enligt ”överheten” skyldighet att påverka patienterna att ta de påbjudna medicinerna.
Detta gör mig mycket nedstämd, och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig. Ska jag hänvisa receptförskrivningen till kollegan? Ska jag ljuga för patienterna och säga att jag anser att de ska ta medicinerna? Eller ska jag avstå från att ta emot hjärtsjuka och diabetiker, och hänvisa dem till kollegan?
Eller ska jag säga upp mig och återgå till hemmets lugna vrå?
Jag trivs ju med att arbeta med patienter, och det är inte oävet att tjäna en slant varje månad heller.

Inga kommentarer: