tisdag 12 juni 2007

Hadith om dhiker.


Profeten Muhammad, Guds frid över honom, sade:

"Gud har skapat vissa änglar med uppgift att färdas [i världen] för att finna människor som gör dhikr, och när de hittar en grupp människor som gör reciterar dhikr, kallar de på varandra och omger dem, lager på lager, tills den första himlen är nådd. Gud frågde då Sina änglar, och Han vet redan: "Vad säger Mina tjänare?" Änglarna svarade: "De prisar Dig (tasbih), och upphöjer Ditt namn (takbir) och glorifierar Dig (tahmid) och tillger Dig de bästa attributen (tamjid)." Gud sade då: "Har de sett Mig?" Änglarna svarar: "O vår Herre! De ser Dig inte!" Gud sade då: "Och om de såg Mig!" Änglarna svarade: " O vår Herre, om de såg Dig, skulle de öka sin dyrkan mer och mer, recitera fler tasbih, fler takbir och fler tamjid!" Gud sade då: "Vad ber de om?" Änglarna svarade: "De ber Dig om Ditt paradis!" Gud sade då: "Har de sett paradiset?" Änglarna svarade: "O vår Herre, nej! De har inte sett det!" Gud sade: "Och hur skulle det ha varit om de sett det?" Anglarna svarade: "Om de ser paradiset skulle de vara ännu mer fästa och vid det!" Gud sade: "Fruktar de något?" Änglarna svarade: "De fruktar och flyr elden i helvetet." Gud sade: "Och har de sett helveteselden?" Änglarna svarade: "O vår Herre, nej, de har inte sett den." Gud sade: "Och hur vore det om de ser helveteselden?" Änglarna svarade: "Om de ser Din eld, då skulle de fly den mer och mer, och frukta den ännu mer." Och Gud sade: "Jag gör er vittnen till att Jag har förlåtit dem." En av änglarna sade då till Gud: "O min Herre, någon var där som inte tillhörde deras grupp, men som kom för något annat." Gud svarade: "Detta är en sådan grupp att alla som sitter med i den - för vilken anledning som helst - den personen blir också förlåten sina synder."




Inga kommentarer: