fredag 20 april 2007

Min syn på Hijab. ( Slöjan)



För mig är det en självklarhet att bära hijab! Inte bara för att visa att jag är en stolt muslim utan även att jag känner mig stolt inför Allah! s.w.t.
Det är samma sak med den övriga klädseln att man inte får bära för tajta eller genomskinliga kläder. Jag vet att det finns många muslimska kvinnor som inte bär hijab. Men för mig är det ett måste! Skulle jag sätta mig över Allahs (s.w.t) ord och sätta mig själv över Honom?
Nej! Astaghfirullah!
Insha-Allah flera medsystrar upptäcker hur viktigt det är med Hijab!
Allah (s.w.t) säger att kvinnan bara får visa sig för sin man och några nära familjemedlemmar till henne
.

ALLAH s.w.t sa i den heliga Koranen:

[24:31] Och tala om för de troende kvinnorna att sänka sin blick och bibehålla sin kyskhet. De ska inte visa upp några delar av sina kroppar utöver det nödvändiga. De ska täcka sina bröst, och inte släppa efter på denna norm, annat än i sällskap av deras makar, deras fäder, deras makars fäder, deras söner, deras makars söner, deras bröder, deras bröders söner, deras systrars söner, andra kvinnor, de manliga tjänarna, eller anställda vars sexuella drift tillintetgjorts, eller barnen som inte uppnått puberteten. De ska inte gå på ett sådant sätt, att de vickar på eller framhäver vissa delar av sina kroppar. Ni ska alla ångra er inför GUD, O ni som tror, så att ni ska kunna lyckas
.*


[33:59] O profet, säg till dina fruar, dina döttrar, och fruarna till de troende, att de ska förlänga sin klädsel. På så sätt kommer de att betraktas (som rättfärdiga kvinnor) och undvika förolämpningar. GUD är Förlåtare, Barmhärtigast.

Här har jag försökt att lägga fram en del av bevisen för hur en hijab enligt alquran skall se ut. Dock har jag inte använt mig av alla hadither som finns för att styrka ännu mer.


Det som är rätt är ifrån Allah s.w.t och det som är fel beror på mig och shaytan.
Meddie.

Inga kommentarer: