torsdag 28 maj 2009

Kvinnans Klädregler i Islam.



Selam Aleikum! (Guds frid vare med er!)

Jag vill skriva lite här om modet. I Islam avstår sig det helt och hållet modet.
Modet är från Shaytan.

Om vi följer Koran och hadither, så beskrivs det väldigt noggrant hur vi ska vara klädda i Islam.

Vi kvinnor får INTE väcka uppmärksamhet när vi går ut.
Med det menas att vi får inte gå ut i smink, parfym, högklackade skor, starkt färgade kläder eller mönstrade.
Läs mer här inshallah om vad Islam säger om klädseln:

Den Muslimska kvinnans föreskrivna klädsel.
Av: Mahmud Ridha Murad. (ur "al-Libas-ul-Islami-lil-Mar`ah" sid 8-18.

Relevanta Quraniska Verser och autentiska, profetiska hadither lägger stor vikt vid kvinnans klädsel.

Endast genom Islamisk klädsel kan blygsamhet upprätthållas. Islambestämmersärskilda vilkor och krav på den Islamiska Jilbab, eller kvinnans ytterplagg, som en Mulimskkvinna måste ta hänsyn till speciellt när hon går ut.

När den Muslimska kvinnan går ut, måste hon ta på sig ytterplagg som täcker både de kläder som hon har på sig och övriga utsmyckningar.

Kvinnans Jilbab kan anses som lämplig och Islamisk så länge den uppfyller följande krav:

Tillräckligt stor att den täcker hela kroppen.

Osmyckad och enkel, utan några dekrotiv och smycken.

Noggrann struktur och ogenomskinlig.

Oparfymerad.

Den skall inte likna mäns klädsel. (Byxor mm)

Den skall inte likna Kuffar´s klädsel.

Den skall varken vara prålig eller vräkig.

Man bör veta att vissa av ovanstående krav gäller även män. Om kraven inte skulle uppfyllas, kommer klädseln att ansen som otillåten.

Tillräckligt stor att den täcker hela kroppen.

Beviset för detta krav finner vi i Orden,

"Och säg till de troende kvinnorna att de sänker sina blickar och lägger band på sin sinnlighet och inte visar mer av sina behag än vad som kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta införandra än sin make, sin fader, sin svärfar, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brossöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätligt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt deminte gå ut med svajande gång för att dra uppmärksamhet till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Allah i ånger, så att det må gå er väl i händer!"
(Quran 24:31)

Khimar (Slöjan)

Detta är klädelsplagget som täcker hela håret på huvudet, medan ordet "Juyub" (sing. Jayb) inte enbart betyder barmen, vilket många tror, utan det inkluderar nacken. Imam al-Qurtubi, en framstående Qur´an-tolkare, sade:

"På den tiden brukade kvinnorna täcka sina huvuden med Khimar. De fäste dess ände runt nacken, mellan öronen. och de lät nacken och barmens övre del förbli avtäckt, precis som de kristna kvinnorna brukade göra. Därefter blev de Muslimska kvinnorna ålagda att täcka både barmens övre del och nacken med Khimar."

Allahs ord:

"Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra till sina dolda behag."

Tyder klart och tydligt på att även kvinnornas fötter måste täckas med ytterplagg. På den tiden brukade kvinnorna ha på sig vristband som de använde för att dra åt sig uppmärksamhet genom att stampa med fötterna.

`Abdullah bin ´Umar bin al-Khattab (radhiya Allahu anhuma) rapporterade att sändebudet (saw) sade:

"Allah kommer på Domedagen inte titta på mannen som högmodigt drar sina kläder efter sig."

Då frågade Umm Salamah:

"Vad skall kvinnorna göra med sina kläder?"

Profeten (s.aw.) sade:

"De skall sänka sina kläder med en hands omfång."

Då sade Umm Salamah:

"Kvinnornas fötter kommer fortfarande synas.
Sändebudet (S.a.w) sade:

"Låt dem då täcka dem med en underarms längd, men inte mer.
(at-Tirmidhi.)

Ovanstående Vers (24:31) som är citerat ur kapitel An-Nur, ger en specifikt detaljerad information om vad en MuslimsK Kvinna måste täckapå sin kropp när hon befinner sig bland främmande människor eller släktingar som inte är Mahram till henne, vare sig detta sker inomhus eller utomhus. Följande Vers ur Sura (kapitel) al-Ahzab beordrar den Musliska kvinnan att klä sig i Jilbab, vare sig det är en rock eller kåpa, och svepa in hela sin kropp med den.

Allah säger:

"Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar och till de troende kvinnorna att de noga sveper om sig sina ytteplagg. På så sätt blir de lättare igenkända och undgår att bli ofredade. Allah är ständigt förlåtande, bärmhärtig.
(33:59)

Att man täckte ansiktet och händerna , var något som profetens fruar och andra fromma kvinnor på sändebudets (s.a.w) tid utövade. Asma (radhiya Allahu anha) sade:

"Vi brukade täcka våra ansikten från män." (al-hakim)

"Á´ishah (radhiya Allahu ´anha) sade:

"Må Allah vare Bärmhärtig med Ansar´s kvinnor. När Allah uppenbarade"...låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen.." rev de i sönder en bit från deras ytterplagg och använde dem som huvudslöja." (al-Bukahri)

Osmyckad och enkel, utan några dekrotiv och smyckan.

Allahs Ord:

"...inte visar mer av sina behag än vad som kan vara synligt..."
(24:31)

Gäller generellt ytterplagget, det vill säga , att det inte är dekorativt, färstärkt eller i ögonfallande.

Allah säger:
"Och stanna i ert hem och dra inte uppmärksamheten till era yttre företräden (Tabarruj) på det sätt som var vanligt under den hedniska tiden.
(33:33)

En kvinnas Tabarruj är att hon visar sin skönhet och utsmyckning för främmande eller långt håll anhöriga män och har på sig det öppet, smink eller vad som än väcker männens lust.

Meningen med Jilbab är att dölja kvinnans kropps detaljer och hennes elegans som hon använder för att öka sitt utseende. Men om en Jilbab är färgstark och dekorativ, förvandlas den själv til en utsmyckning och överväldigar dess egentliga mening.

I sin ryktbara bok "al-Kaba´ir", säger Imam adh-Dhahabi:

"Andra saker som får en kvinna att förbannas, är att hon visar upp utsmyckningarna som hon har på sig under ytterplagget, att hon har parfym på sig när hon går ut, att hon har på sig ett färgstarkt ytterplagg eller att hon har på sig en för kort kåpa. Allt detta är Tabarruj. Allah hatar Tabbaruj och de kvinnor som utövar det."

Tabbruj är så pass avskyvärt, att Allahs sändebud (s.a.w)räknade upp det med Shirk,, Zina, stöld, och andra onda gärningar.

Abdullah bin Amr (radhiya Allahu anh) sade:
"Umayamah bint Rugayyah kom till Allahs sändebud (s.a.w) för att lova honom lojalitet och lydnad i Islam. Han sade till henne:
"Jag tar emot ditt förbund om du varken sätter några medhjälpare vid Allahs sida, begår Zina, dödar dina barn och utövar Tabarruj som man gjorde i Jahiliyyah." (Ahmad)

Noggrann Struktur Och Ogenomskinlig.

Jilab måste dölja kläderna under. Ett sådant krav gäller även det klädelsplagg som en Muslimsk kvinna skall ha när hon förättar Salah. Tunt och genomskinligt klädelsplagg gör att männen blir mer förtjusta i kvinnan.

Profeten (s.a.w) sade om de kvinnor som klär sig i tunna klädelsplagg precis som nakna kvinnor:

"Under mitt folks sista dagar kommer det förekomma kvinnor som kommer att vara påklädda, men ändå nakna. På huvudet kommer de att ha något som liknar en kamelpucklar, Förbanna dem! De är förbannade!" (at-Tabarani)
Det har också rapporterats att Allahs sändebud (s.a.w) sade om dessa kvinnor:

"De skall varken få komma in i Paradiset eller få känna på dess doft..." (Muslim)

"Påklädda, men ändå nakna" är även de som har på sig trånga eller genomskinliga kläder, eller kläder som visar mer än vad de döljer.

Profeten (s.a.w) sade:

"Haya (blyghet) och Iman (tro) går hand i hand. Om det enaförsvinner, försvinner även det andra."

Oparfymerad.

En kvinna måste undvika att ha på sig parfym offentligt. Det förekommer många profetiska hadither som förbjuder kvinnorna från att ha på sig parfym utanför sina egna hem.

Abu Musa al-Ash´ari (radhiya Allhu anh) rapporterade att Profeten (S.a.w) sade:

"Den kvinna som har på sig parfym och passerar människor så att de känner doften av hennes parfym, är en äktenskapsbryterska." (an-Nasa´i och Abu Dawud)

En kvinna med stark parfym på sig gick förbi Abu Huayrah (radhiya Allahu´anh). Han frågade henne:

"Du Allsmäktiga tjänarinna! Är du på väg till mosken?"

Kvinnan sade:

"Ja."

Han sade:

"Var det därför du tog på dig parfym?"

Hon sade:

"Ja."

Då sade han:

"Gå tillbaka hem och tvätta dig. Jag hörde Allahs Sändebud (s.a.w) säga:

"Allah kommer inte att ta imot Salah från den kvinnan parfymerad beger sig till mosken, förutom om hon återvänder hem och tvättar av sig sin paryms doft."

Om det är förbjudet för kvinnan att ha på sig pafyme när hon går till mosken, så är det givitvis mycket värre om man tar på sig parfym när man går till offentliga platser.

Al-Haythami sade:

"En kvinna begår en mycket allvarlig synd när hon gårut sminkad och parfymerad, även om hennes make tillåter det." (az-Zawajir)

Abdullah bin Umar (radihiya Allahu anhuma) rapporterade att Allahs Sändebud (s.a.w) sade:

"Allah kommer utestänga tre personer från Paradiset: en alkolist, en person som är olydig mot sina föräldrar och en Daiyuth som godkänner sin frus perversa uppförande." (Ahmad)

Daiyuth betecknar ordagrannt en man som känner till sin frus otrohet samtidigt som han tolererar den, eller en man som inte blir avundsjuk när hans fru går ut parfymerad och sminkad.

Den Skall Inte Likna Mäns Kläder.

Abu Hurayrah (radhiya Allhu ´anh) rapporterade att Allahs Sändebud (s.a.w) förbannande mannen som klär sig i kvinnokläder, och kvinnan som klär sig i manliga kläder. (Ahmad, Abu Dawud och Ibn Majah)

Abdullah bin ´A,r bin al-As (radhiya Allahu anhuma) sade att han hörde Allahs Sändebus (s.a.w) säga:

"Han som imenterar kvinnor är inte från oss. Inte heller hon somimiterar män." (Ahmad)

När en kvinna klär sig i manliga kläder, som tex byxor och andra manliga klädelsplagg, ådrar hon sig Allahs och Hans sändebuds (s.a.w) förbannelse.

Förbannelsen kommer att drabba hennes make eller hennes manliga beskyddaresom tillåter henne ha på sig en sådan klädnad, eftersom det är hans ansvar att hon fullbordar den Islamska klädseln.

Allah säger:

"Troende! Skydda er själva och era familjer från den helvets Eld som har människor och stenar till brännsle."
(66:6)

Profeten (s.a.w) sade:

"Ni är alla beskyddare och ni är alla ansvariga för era underordnade. Mannen är sin familjens beskyddare och han är ansvarig." al-Bukhari och Muslim)

Vissa kan få för sig och säga att det är ingen fara om kvinnorsom lever i Väst klär sig i manliga kläder, eftersom detta är typiskt för de västerländska kvinnorna. Detta argument är grundlöst eftersom Allah har bestämt att Mohammed (s.a.w) är den sista Profeten, det sista Sändebudet och till vem Han uppenbarat Quranen , Hnas sista Bok, och Han har valt Islam som den religion som Hna accepterar. Islam är inte, och lov och pris tillkommer Allah, beroende av människors infall eller åsikter. Allah visste och vet att Muslimer kommer att leva i icke-Mulimska samhällen, men Han bestämde att män skall utseendemässigt skilja sig från kvinnor och vice versa.

Den Skall Inte Likna Kuffar´s Klädsel.

Allah säger:

"Därefter har Vi visat dig en väg till förverkligandet (av trons) syfte; följ därför denna väg och fäst dig inte vid de okunnigas önskningar."

(45:18)

Satsdelen "de okunnigas" inkluderar alla de som motsätter sig Mohammed (s.a.w) religion, medan deras "önskningar" betecknar all den falskhet som Kuffar anser om sin religion. När Muslimer följer Kuffar´s ideer, samtycker de infirekt med deras religion.

Allah säger:

"Är det inte tid att de troende ödmjukar sig i sina hjärtan inför Allah och den sannigen som har uppenbarats, så att deinte blir som de som förr fick det av uppenbarelsen, men vars hjärtan med tiden hårdnade? Och många av dem faller i trots och olydnad."

(Quran 57:16)

ibn kathir kommenterade denna Vers och sade:

"Härav har Allah förbjudit Sina troende tjänare att imitera Kuffar´s handlingar och utryck." (Tafsir Ibn Kathir)

Allahs Sändebud (s.a.w) var mycket noggran med att beordra sina följeslagare att åtskilja sig fån Kuffar, inte bara i det sociala livet, utan även i Ibadah (dyrkan). Därför måste vi ta hänsyn till Allahs Ord och vara uppmärksamma på Hnas förbud. Om vi antar Kuffar´s livstil, kommer vi så småningom även få deras hjärtans egenskaper.

Den Skall Varken Vara Prålig Eller Vräkig.

Abdullah bin Umar (radhiya Allahu anhuma) rapporterade att Allah Sändebud (s.a.w) sade:
"Den som i denna värld har på sig kläder för anspråksfullt uppträdande, kommer på Domedagen få en förnedrad klädsel av Allah. Därefter kommer den att sättas i eld." (Abu Dawud)

Ett pråkligt och vräkigt tyg är det som en person har på sig för att skilja sig från andra, antingen för att tyget är så dyrt, eller för att helt enkelt skryta med det. En person kan också gå klädd i trasor för att antingen visa sin avsägelse från världsligheten, eller utav hyckleri.

Ibn-ul-Athr sade:

"Vräkighet gäller också färger när en person klär sig i ögonfallande färger, så att han eller hon står i uppmärksamhetens centrum." (Imam ash-Shawkanis #Nayl-ul-Awtar, vol 2, sid 94)

Så tänk er mina systrar i Islam en än gång innan ni går ut. För ska vi vara en kvinna som tillhör Allah (swa) eller en kvinna som följer de otroende?

Inshallah Allah beskyddar oss från dessa kvinnors påverkan för oss alla muslimska kvinnor!
Amin!

Må Allah ge oss vägledning och iman och styrka från Shaytans viskningar!
Amin!

Ni måste fråga er själva:
Vill jag vara en av Paradisets kvinnor eller en av dem kvinnor som tillhör helvetet?
Meddie.



2 kommentarer:

linda sa...

Men isf syndar ju de flesta islamska kvinnor.
kolla bara i dubai där de har pråliga, parfym, smink, HÖGKLACKat. De om något land borde veta vad som är rätt och fel.

MAn ska förlja de regler som fannas då koranen skappades, och då fansn knappast högklackat, smink och parfym i den nämd vi pratar om idag. Så hur kan han ah förbjudit det när det inte fanns då?

Meddie sa...

Hej Linda.
Du vet för det första vill jag säga dig att Allah (Gud) visste redan på den tiden som var på våran Profets tid, vad som skulle ske i framtiden. Alltså tiden som är NU.

Och våran religion ärskapad för att FÖLJAS till Domedagen!

Så vi kan inte ifrågasätta oss Allah (swa) ord, för Han vet det gömda och det som komma skall.

Ja tyvär finns det idag många fel lärda som lär ut fel i Islam.

Men vi har Koranen och Hadither som vissar ordagrant vad det är Allah (swa) vill och Hans Sändebud (saw)

Inshallah (Om Gud vill) så har du fått svar på dina funderingar.

Och jag vill tilläga att i dag finns det tyvär många Muslimer som följer det dem själva vill och inte det Islam säger.

Meddie.